Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Думаю, всі погодяться, що нетверезий водій за кермом транспортного засобу – це серйозна небезпека. Навіть невелика доза «оковитої» знижує реакцію людини, розсіює увагу, і дуже часто приводить до проблем. При цьому, водій напідпитку загрожує не тільки собі, але й іншим водіям, пасажирам, пішоходам, тобто всім, хто опинився на дорозі одночасно із горе-водієм. Аби запобігти таким проблемам, законодавець встановив серйозну адміністративну відповідальність за ст.130 Кодексу про адміністративні правопорушення. Так, особа, яка вперше притягується за цією статтею повинна сплатити штраф в сумі 10200 грн. та позбавляється права керувати транспортними засобами на один рік. За повторне протягом року вчинення правопорушення відповідальність подвоюється – 20400 грн. штрафу та позбавлення прав водія на три роки. А ті, хто керують автомобілем напідпитку втретє чи вчетверте протягом року, сплатять штраф в сумі 40800 грн. і втратять права на десять років. Якщо порахувати з точки зору сімейного бюджету, то послуга служби таксі «тверезий воді» або навіть і оренда автомобіля з водієм, обійдеться в рази дешевше, ніж кермування після пиятики. Однак і таких надсуворих стягнень виявляється недостатньо, незважаючи на значні штрафи та позбавлення права керування немало знаходиться любителів поїздити після чаркування. Про це свідчить невтішна судова статистика – в 2017 році працівниками поліції було направлено до суду 121 протокол за різними частинами ст.130 КУАП, а за сім місяців поточного року – вже 89 таких протоколів, тобто по-суті, кожен четвертий протокол, який надходить до районного суду – це протокол про керування транспортним засобом у нетверезому стані. Проаналізувавши ті пояснення, які дають порушники в суді, вважаю необхідним в черговий раз роз’яснити зміст ст..130. Отже, законодавець встановлює відповідальність за такі дії. По-перше, за керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного або іншого сп’яніння, а також під дією лікарських препаратів, які знижують увагу та швидкість реакції. Кажучи простою мовою, відповідальність настає тоді, коли водій сідає за кермо після чарки алкоголю, вживання наркотиків чи певної групи ліків. По-друге, відповідальність настає за передачу керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані сп’яніння. Тому на пропозицію нетверезих друзів «покататись» на Вашому автомобілі – відмовляйте. Так Ви убезпечите і себе, і друга, і оточуючих. І по-третє, відповідальність настає за відмову від проходження огляду на визначення стану сп’яніння. Ця частина ст.130 КУАП чомусь викликає у водіїв найбільше проблем. Нерідко можна почути в суді: «А я не їхав п’яний, я не хотів проходити огляд, коли поліцейські зупинили». Тому нагадую всім і кожному – вимога поліцейського на місці зупинки транспортного засобу пройти огляд на стан сп’яніння є обов’язковою (!) для водія. Ця вимога міститься у Правилах дорожнього руху і в Законі України «Про Національну поліцію». Такий огляд може бути пройдено на місці зупинки з допомогою технічних засобів, які є у патрульних екіпажів – це газоаналізатори, які визначають вміст алкоголю у видиху особи. В іншому випадку огляд може бути проведений в найближчому закладі охорони здоров’я кваліфікованим медичним працівником. Однак відмова від проходження огляду тягне за собою відповідальність за ст.130 КУАП. Також хочу звернути увагу на таке. Відповідальність за керування транспортним засобом в нетверезому стані передбачена як для водіїв, тобто осіб, які мають посвідчення на право керування транспортним засобом, так і для інших осіб – тих, хто фактично керує транспортним засобом, незалежно від наявності у них посвідчення водія. Тому аргументи на кшталт «у мене прав немає, то ж мене притягнути не можна» судом не враховуються. Тому закликаю всіх, хто сідає за кермо: будьте обачними, бережіть себе та інших.
Суддя-спікер Володимирецького районного суду О.Іванків